Zasady rekrutacji dzieci i młodzieży do ośrodka:
- podstawą skierowania dziecka do ośrodka jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną;
- wychowanków kieruje do ośrodka organ prowadzący na wniosek rodziców/ prawnych opiekunów;
- dzieci i młodzież przyjmuje się do ośrodka na rok szkolny, etap edukacyjny lub okres nauki w szkole, wskazany w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- jeżeli ośrodek dysponuje wolnymi miejscami, za zgodą organu prowadzącego, na zajęcia rewalidacyjne może być przyjęty wychowanek, na podstawie opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej;
- pobyt w ośrodku wychowanka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi może trwać do czasu ukończenia nauki w szkole wchodzącej w skład ośrodka, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym wychowanek kończy 24 rok życia;
- dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim mogą uczestniczyć w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, w formie indywidualnej lub zespołowej, od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25 lat;
- uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego można przedłużyć okres nauki w przypadku szkoły podstawowej na I etapie edukacyjnym – o jeden rok, na II etapie edukacyjnym – o dwa lata, w szkole ponadpodstawowej o jeden rok;
- decyzję o przedłużeniu okresu nauki uczniowi podejmuje rada pedagogiczna, po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu, którego zadaniem jest planowanie
i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz zgody rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia; - decyzję o przedłużeniu okresu nauki podejmuje się w przypadku szkoły podstawowej: na I etapie edukacyjnym – nie później niż do końca roku szkolnego w klasie III, na II etapie edukacyjnym – nie później niż do końca roku szkolnego w klasie VIII, w przypadku szkoły ponadpodstawowej – nie później niż do końca roku szkolnego w ostatnim roku nauki.